Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Geen Vélib’ in Amsterdam

12 september 2007 - Afgelopen zomer introduceerde Parijs de Vélib’, een zeer succesvolle goedkope huurfiets. Steden zoals Londen, Chicago en Seoul zijn van plan om vergelijkbare systemen in te voeren. Het ziet er echter niet naar uit dat Amsterdam hun voorbeeld volgt, of dat de OV-fiets uitgroeit tot een soort Vélib’.

In de jaren zestig deden Amsterdamse provo’s het voorstel om gratis ‘witte fietsen’ beschikbaar te stellen, maar dit plan is nooit echt uitgevoerd. Recenter hebben steden in heel Europa met succes meer geavanceerde concepten ingevoerd. Abonnees kunnen fietsen huren voor een symbolisch bedrag en ze weer achterlaten op een andere locatie in de stad.

Nadat Barcelona in het voorjaar het Bicing concept had gelanceerd vonden sommige politici dat Amsterdam dit voorbeeld moest volgen. Vervolgens ontstond er een serieuze mediahype toen Parijs op 750 locaties duizenden Vélib’-fietsen beschikbaar stelde (binnenkort zullen het er 20.000 zijn). De burgemeesters van Londen en Chicago zijn al wezen kijken en zijn van plan om een vergelijkbaar systeem in te voeren in hun eigen stad.

Het ziet er niet naar uit dat Amsterdam dit ook gaat doen, legt Johanneke Helmers van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (dIVV) uit. Zo hebben bijna alle Amsterdammers al een fiets. “Er is hier niet genoeg te winnen”. Daar komt bij dat Amsterdam een compactere stad is dan Barcelona en Parijs, waardoor er te weinig ruimte is voor distributiepunten. “De stoepen staan al vol met fietsen van de Amsterdammers zelf”.

Nederland heeft wel de OV-fiets, een populaire huurfiets die abonnees binnen zestig seconden meekrijgen op distributiepunten bij treinstations en op andere locaties. De fietsen kosten 2,85 euro per twintig uur.

Het systeem is kleinschalig in vergelijking met Vélib’. Landelijk zijn er 3.000 fietsen beschikbaar, waarvan een paar honderd in Amsterdam. Zonodig kunnen fietsen van McBike ook als OV-fiets worden verhuurd. In Amsterdam kunnen OV-fietsen worden gehuurd op zeven treinstations en bij Lockerstallingen bij de Albert Cuyp, het Binnengasthuis, de Kalvertoren en Paradiso.

OV-fiets voorzitter Ronald Haverman zegt dat het niet realistisch is om het systeem uit te breiden tot een soort Vélib’, maar hij zou het aantal distributiepunten wel uit willen breiden. Hij heeft nog geen contact met de stadsdelen, die de plekken hiervoor beschikbaar zouden moeten stellen.

De OV-fiets verschilt van Vélib’ en vergelijkbare systemen doordat de fietsen weer moeten worden teruggebracht naar de locatie waar ze zijn gehuurd, of er wordt een toeslag van 10 euro in rekening gebracht. Er wordt een proef uitgevoerd in Ede om te kijken of deze toeslag kan worden afgeschaft.

Volgens Angelique Chrisafis van the Guardian is het succes van de Vélib’ mede te danken aan zijn uiterlijk. “Zoals de Franse presidentsvrouw Cécilia Sarkozy laat zien, hoort een chique Franse dame nooit af te wijken van het strikte kleurschema zwart, grijs en camel, en de fietsen, met hun metalen behuizing, sluiten daar perfect bij aan”.

“Parijs heeft een plaag van fietsen in felle neonkleuren weten te vermijden, ten gunste van een subtiel kleurschema dat er goed uitziet als je voortglijdt over de boulevards”.

Natuurlijk is de introductie van de Vélib’ niet helemaal probleemloos verlopen. Tweehonderdvijftig tot 500 fietsen zijn gestolen, en de politie heeft instructies gekregen om streng op te treden tegen fietsers die op de stoep rijden of tegen het eenrichtingverkeer in fietsen.

Een taxibestuurder die wordt geciteerd in L’Express schijnt te denken dat Nederlandse fietsers zich beter aan de regels houden. “Wij missen het onderlinge respect dat ze in Nederland hebben. Hier rijden fietsers door het rood, ze rijden op de stoep en ze rijden in de verkeerde richting! Het is erg gevaarlijk”.

Veel steden zijn van plan om het voorbeeld van Vélib’ te volgen, waaronder Chicago (1.500 tot 2.000 fietsen), Tel Aviv (2.500) en Seoul (5.000). In New York wordt gelobbied voor de introductie van 40.000 huurfietsen en Beijing wil 50.000 huurfietsen hebben wanneer volgend jaar de Olympische Spelen plaatsvinden.

San Francisco overweegt een plan dat enigszins lijkt op de Nederlandse OV-fiets, met distributiepunten bij bushaltes, zodat de fietsen onderdeel gaan vormen van het openbaar vervoernetwerk.

Ondertussen is de toekomst van OV-fiets enigszins onduidelijk. Vandaag werd de organisatie gedreigd met juridische stappen als ze niet akkoord gaat met een overname door de NS. Betrokken partijen waaronder de Fietsersbond geloven dat OV-fiets de financiële armslag van de NS nodig heeft om verder te kunnen groeien. OV-fiets zegt meer garanties van de NS te willen voordat het instemt met een overname.

Een interessant detail is dat OV-fiets dreigt om samenwerking te zoeken met ‘innovatieve en succesvolle partijen’ zoals advertentiebedrijf JCDecaux. JCDecaux is betrokken bij Vélib’ en bij een vergelijkbaar systeem in Lyon.

Afbeeldingen: Vélib’ distributiepunt (boven; foto Rcsmit / Wikipedia); OV-fiets in Rotterdam (foto OV-fiets). Vélib’, OV-fiets, Bicing, the Guardian, bike sharing.

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier

 

Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier