Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

‘Goederentram uitleggen aan burgers’

9 juli 2007 - Iedereen is enthousiast over het plan voor een goederentram - of toch niet? “Er zal een moment komen dat we burgers moeten overtuigen”, zei milieuwethouder Marijke Vos vanmiddag voorafgaand aan de ondertekening van een tienjarige concessie aan CityCargo.

Peter Hendriks, directeur van CityCargo, verwacht dat de tram binnen anderhalf jaar zal rijden. Hij benadrukte dat Amsterdam een wereldprimeur heeft. De tram die onderdelen vervoert naar een autofabriek in Dresden telt hij niet mee: “Die gaat alleen maar heen en weer. Dat kan elke idioot”.

Nadat Vos de concessie had ondertekend legde ze uit dat ze geen aanwijzingen heeft dat het draagvlak voor de goederentram afneemt. “Integendeel, het is een geweldig en kansrijk initiatief. Maar mensen zullen zich misschien gaan afvragen: wat gebeurt er met mijn personentram?”

Vos zei dat ook de aanleg van laad- en loslokaties tot discussie kan leiden, vanwege de ruimte die hiervoor nodig is. Stadsdelen moeten instemmen met de aanleg van deze 35 meter lange stukken spoor, waar goederen worden overgeladen op electronische autootjes voor vervoer naar hun eindbestemming.

Ze riep CityCargo, stadsdelen en het GVB op om goed met burgers te communiceren over dit soort zaken.

Aan de andere kant verwacht ze dat de populariteit van de goederentram zal toenemen als het aantal vrachtauto’s in de stad afneemt. Volgens CityCargo kan het aantal vrachtauto’s met 2.500 dalen als de trams volledig operationeel zijn.

Vandaag uitte de EVO, een belangenorganisatie van bedrijven die afhankelijk zijn van vervoer, twijfels over de haalbaarheid van de goederentram. Voor veel doeleinden zou deze te duur zijn. Eerder uitte TNO vergelijkbare zorgen in een haalbaarheidsonderzoek voor gemeente Den Haag.

EVO zei dat de gemeente niet met regelgeving moet komen die de goederentram bevoordeelt ten koste van vrachtauto’s, waardoor bedrijven beperkt zouden worden in hun keuzemogelijkheden op het gebied van vervoer. Vorige week tekende EVO wel een intentieverklaring om milieuonvriendelijke vrachtauto’s uit de stad te weren.

Vandaag zei een woordvoerder dat de organisatie hier niet op wil terugkomen. Wel is ze tegen verdere aanscherping van de regels, zoals het verbieden van lange vrachtauto’s of het verder beperken van de venstertijden waarin vrachtauto’s de stad in mogen.

Foto: eerste proefrit met de goederentram, 7 maart. Meer: Snel proef met goederentram; Goederentram ‘een beetje gekkenwerk’;
Vertrouwen in haalbaarheid goederentram

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier