Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Transportfiets moet vervuiling tegengaan

27 juni 2007 - Een nieuw vervoersplan heeft als doel om de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide met 15% te verminderen. Eén van de voorgenomen maatregelen is het bovorderen dat fietsen worden gebruikt voor distributie in de binnenstad, een plan dat geïnspireerd is door een experiment in Nijmegen.

De stad wil verder vervuilende vrachtauto’s uit het gebied binnen de A10 weren en City Cargo toestemming geven om vanaf volgend jaar tot vijftig goederentrams in te gaan zetten. Tegelijk met het vervoersplan werd een plan gepresenteerd om het gebruik van personenauto’s terug te dringen door het parkeertarief binnen de ring te verhogen tot 3,60 euro per uur.

In Nijmegen zet Fietsdiensten al op kleine schaal fietsen in voor distributie in de binnenstad. In januari wordt het concept op grotere schaal ingevoerd. Vrachtauto’s brengen goederen dan naar distributiecentra. Daarvandaan worden ze naar hun bestemming gebracht met fietsen of andere milieuvriendelijke vervoermiddelen.

Volgens initiatiefnemer Jos Suijsmans is het een voordeel dat het concept niet ‘top-down’ door de gemeente is ingevoerd. “Veel bedrijven hebben het gehad met de gemeente”. Twintig winkeliers hebben een intentieverklaring getekend om deel te nemen aan het nieuwe distributieconcept.

Fietsdiensten legt momenteel tien tot twintigduizend kilometer per jaar af. Naar schatting zou driekwart van de vervoerde goederen anders met vrachtauto’s zijn vervoerd.

Sluijsmans zegt dat er nog geen merkbare afname is van het autoverkeer, maar dit kan veranderen als het concept op grotere schaal wordt ingevoerd, samen met maatregelen om autogebruik te ontmoedigen.

Transportfietsen mogen in voetgangersgebieden komen, waar ze langzaam moeten rijden. De fietsen zijn toch al niet zo snel. “Je kan er niet mee scheuren zoals men wel eens denkt van fietskoeriers”.

De transportfietsen in Nijmgen hebben geen hulpmotor. In de toekomst wordt misschien gebruik gemaakt van fietstaxis omgebouwd tot ‘delivery cruisers’, die wel een hulpmotor hebben. In Amsterdam blokkeren fietstaxi’s soms smalle fietspaden. Volgens Sluijsmans doen zulke problemen zich in Nijmegen niet voor.

Zie ook: Fietsdiensten, goederentram, fietstaxi’s

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier