Turkse Amsterdammers blij met tentoonstelling
14 december 2006 – In de Nieuwe Kerk
opent zaterdag een tentoonstelling over Istanbul. Turkse Amsterdammers
hopen dat het initiatief bijdraagt aan onderling begrip. “Het
is een cosmopolitische stad, waar mensen met verschillende religies
samenleven en met heel veel beschavingen”. Wel had de tentoonstelling
wat kritischer mogen zijn, zo vinden sommigen.
Zie ook: Ottomaanse rijkdommen
in de Nieuwe Kerk
De
Nieuwe Kerk heeft een naam hoog te houden als het erom gaat de grote
gemeenschappen in ons land bij tentoonstellingen te betrekken, zei
hoofd communicatie & educatie Frans van der Avert. Dit keer
heeft de beroemde zangeres Sezen Aksu de Turkse versie van de audiotour
ingesproken. Ook zullen honderden bussen leerlingen naar de tentoonstelling
gaan.
“Ik vind dat de Turkse gemeenschap erg gesloten is. Men communiceert
vaak alleen binnen de eigen gemeenschap vergeleken met andere migranten”,
zegt Emel Can, deelraadslid voor GroenLinks in de Baarsjes. “Een
tentoonstelling om meer bekendheid te geven over Istanbul en Turkije
is altijd goed. Dat zal de kloof tussen de Turkse gemeenschap en
Nederland verkleinen”.
“Elk initiatief om meer begrip te kweken is positief”,
zegt Nuri Karabulut, voorzitter van arbeidersorganisatie DIDF. Wat
hem betreft is Istanbul een goed thema voor de tentoonstelling.
“Het is een cosmopolitische stad, waar mensen met verschillende
religies samenleven en met heel veel beschavingen. In die zin is
het een heel goede keuze”.
Tegelijk benadrukt hij dat het niet bij culturele initiatieven
moet blijven. “Veel problemen waar mensen mee kampen zijn
sociaal-economisch of juridisch van aard. Wil je de integratie bevorderen,
dan zal je daar ook iets aan moeten doen”.
HTIB-voorzitter Mustafa Ayranci vindt het belangrijk dat jongeren
op de hoogte zijn van de geschiedenis, en zeker niet alleen de Turkse
geschiedenis. “We krijgen soms stagiaires die niet weten wat
de Februaristaking is. ‘Ach dat weet ik niet’, zeggen
ze dan, ‘dat interesseert mij niet’. Daar kan ik heel
boos over worden”.
Ayranci heeft de tentoonstelling al gezien. “Het is goed
dat men de positieve kanten laat zien, de rijkdom. Maar er moet
ook aandacht zijn voor de negatieve kanten. In de eindperiode van
de Ottomaanse tijd zijn er erge dingen gedaan ten aanzien van de
Syriërs, de Koerden, de Grieken, de Armeniërs. Daar zie
ik niets van op de tentoonstelling”.
Het Ottomaanse Rijk heeft de naam relatief tolerant te zijn geweest:
minderheden moesten meer belasting betalen, maar verder werden ze
met rust gelaten. Ayranci: “Dat is het beeld dat we zelf graag
zien. Maar ik ben een paar keer in Bulgarije geweest, en daar hoor
ik hele andere verhalen”.
Ook Can zou graag andere aspecten bij de tentoonstelling betrekken.
“Ik zou Istanbul in z'n algemeenheid laten zien: van het Ottomaanse
Rijk, de aanwezigheid van de synagoge en de krottewijken tot de
moderne kant van Istanbul. Ik vind Istanbul een voorbeeld van een
universele, multiculturele stad”.
Parallel met de tentoonstelling wordt een cultureel programma georganiseerd,
met onder andere een optreden van Sezen Aksu. “Sezen Aksu
is een zeer goede keuze”, aldus Can. “Zij zal zeker
helpen om de Turkse gemeenschap erbij te trekken. Ik zou daarnaast
ook een muzikant van Koerdisch afkomst uitnodigen. Dat zou de sfeer
tussen de Koerden, Turken en andere minderheidsgroepen verbeteren.
Want ook Istanbul heeft de laatste tien jaar een enorme toestroom
van Koerden gekend”.
Overigens heeft de Nieuwe Kerk minder goede ervaringen met dit
soort heikele kwesties. Twee jaar geleden protesteerde de Marokkaanse
regering omdat op de Marokko-tentoonstelling een kaart hing met
een stippellijntje tussen Marokko en de Westelijke Sahara. De kaart
werd aangepast.
Ondertussen lijkt de Turkse gemeenschap nog niet echt op de hoogte
te zijn van de Istanbultentoonstelling. “Ik heb de afgelopen
tijd veel mensen gesproken, maar ik heb hier niets over gehoord”,
zegt Karabulut. “Maar dat kan ook aan mij liggen hoor!”
Volgens Ayranci zijn tot nog toe vooral de vertegenwoordigers van
organisaties van het initiatief op de hoogte. “Er moet nog
veel gedaan worden om er ook bekendheid aan te geven bij de mensen
op straat”.
Zie ook: Ottomaanse rijkdommen
in de Nieuwe Kerk
Afbeelding: Portret van sultan Ahmed III door schilder Levni, 1703-1730,
Ottomaans, papier, verguldsel, verf, 25 x 16,5 cm, Topkapi Paleis
Museum.
Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik
hier
|