Het meest irritante verkeerslicht: de kandidaten
22 februari 2006 – Bezoekers van Nieuws
uit Amsterdam hebben ruim dertig verkeerslichten ingezonden die
ergernis oproepen bij fietsers. Hieronder een overzicht van de kandidaten.
Een belangrijke bron van ergernis vormt de wachttijd, die kan oplopen
tot bijna tweeëneenhalve minuut in het centrum en drieëneenhalve
minuut daarbuiten. Het gaat dan om de wachttijd buiten de spits.
Er zijn niet alleen klachten over de wachttijd, maar ook over ruimtegebrek
voor wachtende fietsers, waardoor fietsers uit andere richtingen
worden gehinderd. Verder zijn er kruisingen waar het voor auto’s
onduidelijk is dat ze fietsers voor moeten laten gaan. Sommige inzenders
beoordelen de situatie als levensgevaarlijk.
1. IJBURGLAAN
Kandidaat: Kruising Zuiderzeeweg-IJburglaan
van Noord naar Zuid.
Genomineerd door: Auke Brouwer.
Maximale wachttijd: 1:16.
Detectie: Ja.
Belangrijke fietsroute: Ja, vanuit
de stad naar Waterland.
Opmerkingen: 1. Wachten op groen
duurt erg lang, zeker als er ook een tram langskomt 2. Als het licht
op groen springt nog even wachten voor door rood rijdende auto's
3. Groentijd is zo kort dat minder snelle fietsers de overkant niet
halen en in het midden moeten wachten.
2. UTRECHTSEBRUG
Kandidaat: Kruising Rijnstraat/A2
- Pres Kennedylaan, vanaf A2 (Utrechtse brug) de stad in.
Genomineerd door: Gerard Bos.
Maximale wachttijd: 1:43.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: JA, drukke
doorgang van stad naar Overamstel / Zuidoost (woon-werk verkeer
+ schoolgaande jeugd) tijdens spits.
Opmerkingen: Gemiddelde wachttijd
aan A2 (Utrechtse brug) zijde 3 tot 4 minuten!!! Maximaal 4.55 min.
Tip: niet alleen voetgangers maar ook fietsers willen best 'gefaseerd'
oversteken (eerst ene helft, vervolgens andere weghelft wanneer
vrij).
3. VAN LEIJENBURGLAAN / ERNSTSTRAAT
Kandidaat: Kruising Van Leijenberghlaan/Arent
Janszoon Ernststraat richting Amsterdam en ook kruising Beethovenstraat/De
Boelelaan (de eerste is beoordeeld – red).
Genomineerd door: Y. Hiemstra.
Maximale wachttijd: 0:36.
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Ja, tussen
Buitenveldert/Amstelveen en Amsterdam.
Opmerkingen: Als het licht groen
is voor fietsers, kunnen auto's ook links afslaan. Dit levert levensgevaarlijke
situaties op, omdat je als fietser bijna nooit voorrang krijgt.
4. BEETHOVENLAAN / MAHLERLAAN
Kandidaat: Beethovenlaan kruising
met Gustav Mahlerlaan, rijrichtingen vanuit de stad.
Genomineerd door: Martine.
Maximale wachttijd: 0:42.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Belangrijke
verbinding tussen Buitenveldert en de stad.
5. ERNSTSTRAAT / BUITENVELDERTSELAAN
Kandidaat: A.J. Ernststraat hoek
Buitenveldertselaan.
Genomineerd door: Anoniem.
Maximale wachttijd: 1:08.
Detectie: Op knop drukken.
Belangrijke fietsroute: Weet ik
niet.
Opmerkingen: Verkeer van de Buitenveldertselaan
mag 2 keer oprijden dan pas de fietsers.
6. CALANDLAAN / POND STERLINGLAAN
Kandidaat: Het gaat om het kruispunt
Roebelkade/Pieter Calandlaan met de Pond Sterlinglaan in De Aker.
Genomineerd door: twee personen:
Dick Bosch en M. Palstra.
Maximale wachttijd: 1:55 (vanuit
Pond Sterlinglaan).
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Ja, bijvoorbeeld
naar winkelcentrum De Dukaat (Dick Bosch). Ja, deze oversteekplaats
is vlak bij een school en het maakt deel uit van de fietsroute van
de ene kant van De Aker naar de andere kant over de drukke Pieter
Calandlaan. Dit stuk van de Pieter Calandlaan en daarop volgend
De Alpen is zowiezo een racebaan waar de deelraad geen snelheidsbeperkende
obstakels voor auto's wil aanleggen (M. Palstra).
Opmerkingen: De Pieter Calandlaan
richting Baden Powellweg is vaak een racebaan waar je donders goed,
overstekend met een groen licht voor voetgangers, moet oppassen
om op het zebrapad niet te worden doodgereden. Er zijn toch telkens
weer automobilisten die denken dat rood voor iedereen is behalve
voor hen! Komend vanuit de richting Pond Sterlinglaan en willen
afslaan naar richting Baden Powellweg of gewoon recht oversteken
richting W.C. De Dukaat is voor fietsers een crime. Je staat herhaaldelijk
minutenlang te wachten. Als er niet toevallig een auto naast je
komt staan gebeurt er voor fietsers helemaal niets. Wat gebeurt
er dan, mensen zijn ineens beu en steken over het rode licht negerend.
Er zijn heel vaak automobilisten, die komend van de richting Pond
Sterlinglaan, rechtsafslaand naar de Pieter Calandlaan, gewoon door
rood rijden of nog mooier de auto's die wel voor het stoplicht wachten
gewoon links passeren om dan snel de Pieter Calandlaan op te rijden.
Als daar eens iets aan kan veranderen, wat zou dat heerlijk zijn!
(Dick Bosch). Pas als er een auto achter je komt te staan gaat het
fietserslicht op groen (M. Palstra).
7. ZUIDERZEEWEG
Kandidaat: Einde van Zuiderzeeweg;
rijrichting van oost naar west.
Genomineerd door: Peter Tuyp.
Maximale wachttijd: 0:29.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Deze oversteekplaats
is onderdeel van de enige fietsroute om via de Schellingwoudebrug
vanuit Amsterdam Noord naar Amsterdam Oost te fietsen.
Opmerkingen: Aan het eind van
de Zuiderzeeweg zijn afzonderlijke stoplichten voor autoverkeer
en fietsverkeer. Op het moment dat het verkeerslicht voor fietsers
op groen springt voor fietsers die rechtdoor richting Flevoweg willen,
springt ook het verkeerslicht op groen voor auto's die rechtsaf
willen richting Zeeburgerdijk. 9 van de 10 keer letten automobilisten
alleen op hun eigen verkeerslicht zonder zicht te bekommeren om
het rechtdoorgaand verkeer van de fietsers. Ik ben daar al een paar
keer aan de dood ontsnapt. Komt nog bij dat automobilisten vervolgens
f(t)oeterend naar hun voorhoofd wijzen om aan te geven dat ik gek
ben.
8. STADIONPLEIN 1
Kandidaat: Kruising Amstelveenseweg
/ Stadionweg, richting Haarlemmermeerstation.
Genomineerd door: Mimoena Kamp.
Maximale wachttijd: 0:59.
Detectie: Knopje drukken.
Belangrijke fietsroute: Ja, route
van metrostation Amstelveenseweg, VU, Amstelveen naar centrum vd
stad.
Opmerkingen: Vaak mogen auto’s
en / of openbaarvervoer links richting Haarlemmermeerstation terwijl
het stoplicht vd fietsers op rood blijft staan.
9. STADIONPLEIN 2
Kandidaat: Stadionplein. Staande
naast de Chinees, richting Stadionweg, linkerkant van de weg en
de andere kant op (komende vanaf de Stadionweg, richting Olympisch
Kwartier).
Genomineerd door: Doriene Lugtenberg.
Maximale wachttijd: 1:04.
Detectie: Ja, knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja.
Opmerkingen: Ten eerste duurt
het lang voordat het groen wordt en ten tweede wordt het weer heel
snel rood. Vooral als mijn dochtertje op haar eigen fiets naast
me fietst, halen we het oversteken in een keer bijna niet.
10. J.P. HEIJESTRAAT / OVERTOOM
Kandidaat: Hoek Jan Pieter Heijestraat
en Overtoom. Vanaf J.P. Heijestraat oversteken over de Overtoom
en andersom.
Genomineerd door: Jan Heijns.
Maximale wachttijd: 2:12.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Het is
een belangrijke fietsroute van de Baarsjes en de Kinkerbuurt richting
zuid en Vondelpark.
Opmerkingen: Door de lange wachttijden
voor de lichten, ontstaan er dikwijls grote massa's fietsers voor
de stoplichten. Deze mensen hinderen dan weer de andere fietsers
die een andere richting op willen. Irritatie alom!
11. FREDERIKSPLEIN / SARPHATISTRAAT
Kandidaat: Kruising Frederiksplein
/ Westeinde met Sarphatistraat / Weteringschans, diverse richtingen.
Genomineerd door: drie personen:
Natasja Keller, Renée Rurenga en L. Heineman.
Maximale wachttijd: 1:07 (vanuit
Sarphatistraat rechtdoor).
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Ja (verschillende
richtingen).
Opmerkingen: Immens groot kruispunt
waar vaak niets op rijdt! Je hebt het gevoel voor niets te wachten,
vooral vanuit oost richting west (Natasja Keller). Auto's van links
en rechts komend, kunnen twee keer groen licht passeren alvorens
de fietsers mogen oversteken (Renée Rurenga, vanuit Westeinde
naar Utrechtsestraat). Pas als een auto arriveert gaat na een tijd
het stoplicht op groen. Slecht voor fietsers (L. Heineman, vanuit
Sarphatistraat linksaf).
12. PONTANUSSTRAAT / ZEEBURGERDIJK
Kandidaat: Kruising Pontanusstraat
en Zeeburgerdijk, richting centrum.
Genomineerd door: Jan Pieter Nepveu.
Maximale wachttijd: 1:19.
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Traject
tussen Dappermarkt / Indische buurt (winkels, markt, Sportfondsenbad)
en de Oostelijke Eilanden / Czaar Peterbuurt (woongebied, Centraal
Station).
Opmerkingen: Voetgangers hebben
als ze op het knopje drukken snel groen. Hetzelfde kruispunt maar
dan de andere kant op, is overigens ook een crime. Daar hebben fietsers
wél een drukknopje maar sta je niettemin eindeloos te wachten.
Linksaf slaan is daar praktisch onmogelijk (zie ook volgende kandidaat
– red).
13. ZEEBURGERSTRAAT / MAURITSKADE
Kandidaat: Kruising Zeeburgerstraat
& Mauritskade / Zeeburgerdijk. Rijrichting: van Zeeburgerstraat
linksaf Zeeburgerdijk op.
Genomineerd door: A. Klomp
Maximale wachttijd: 1:01.
Detectie: Ja, knopje.
Belangrijke fietsroute: Fietsroute
centrum naar Indische buurt / Diemen.
Opmerkingen: Verkeerslicht voor
fietsers (apart fietspad) is voor alle richtingen, dus zowel rechtdoor
als linksaf (en rechtsaf, maar daar wacht niemand voor op ’t
verkeerslicht). Echter, het verkeerslicht voor auto’s rechtdoor
en linksaf (in beide richtingen) gaat tegelijk met het fietslicht
op groen. Fietsers moeten dus tussen optrekkende auto’s door
linksaf proberen te slaan. Levensgevaarlijk!
14. MAURITSKADE / ALEXANDERPLEIN
Kandidaat: Kruising Mauritskade
– verlengde Plantage Middenlaan / Alexanderplein (tegenover
Tropenmuseum). In twee rijrichtingen moet je als fietser lang wachten.
1. Komend vanuit het oosten, rijdend op de Mauritskade en je wilt
je route over de Mauritskade vervolgen. 2. Komend vanuit het centrum
en je wilt de Mauritskade oversteken. (Optie 1 is beoordeeld –
red)
Genomineerd door: Barn Geurts.
Maximale wachttijd: 0:52.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, het
is een belangrijke verbindingsroute voor de binnenstad en Amsterdam
Oost.
Opmerkingen: De wachttijd is de
langste die ik ken in Amsterdam.
15. MR. VISSERPLEIN
Kandidaat: Mr. Visserplein, vanuit
de Jodenbreestraat richting Weesperstraat.
Genomineerd door: Nic Frederiks.
Maximale wachttijd: 1:06.
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Geldersekade
– Jodenbreestraat – Weesperstraat – Wibautstraat.
Opmerkingen: Van de voetgangerslichten
staan er 2 van de 3 langdurig op groen, maar de auto’s richting
stadhuis houden groen, dus de fietsers en voetgangers krijgen rood,
bovendien is het een beroerd aangelegd en onderhouden fietspad in
twee richtingen met minieme opstelruimte.
16. ROKIN / DAM
Kandidaat: Vanaf het Rokin bij
de Dam linksaf, een gedeeld stoplicht met auto’s.
Genomineerd door: Rachid.
Maximale wachttijd: 2:19.
Detectie: Een magnetische lus.
Belangrijke fietsroute: Ja, vanuit
het gebied rond de UvA, Rembrandtsplein enzovoorts richting de Raadhuisstraat
en verder naar het westen.
Opmerkingen: Het licht werkt dus
met een magnetische lus, maar fietsers hebben niet genoeg metaal
om de lus te activeren. Daardoor sta je, als er geen auto toevallig
ook naar links moet, eindeloos te wachten.
17. MARNIXSTRAAT / ROZENGRACHT
Kandidaat: Kruispunt Marnixstraat,
Rozengracht als je over de Marnixstraat fietst richting Leidseplein.
Genomineerd door: Valentijn de
Geus.
Maximale wachttijd: 1:10.
Detectie: Geen.
Belangrijke fietsroute: Jazeker.
Iedereen die vanuit de Noord-Jordaan of Staatsliedenbuurt richting
Leidseplein of Amstel wil.
Opmerkingen: Het autoverkeer dat
van de Rozengracht naar links afslaat richting Leidseplein vormt
geen enkele belemmering voor fietsers die over de Marnixstraat rechtdoor
willen. Als het voetgangerslicht vanaf de brandweer in de richting
van het Leidseplein op groen gaat kan dat bij de fietsers ook. Zo
kan de gemiddelde wachttijd met ongeveer 12 seconden verkort worden.
18. AUSTRALIEHAVENWEG / NOORDZEEWEG
Kandidaat: Australiëhavenweg,
fietspad met tweerichtingen, de oversteek Noordzeeweg moet in twee
fasen gemaakt worden.
Genomineerd door: T.R. van Dijk.
Maximale wachttijd: 0:46.
Detectie: Via magnetische veld
lus in fietspad.
Belangrijke fietsroute: Belangrijke
verbinding Geuzenveld met Westelijk Havengebied.
Opmerkingen: Noordelijke oversteek
Noordzeeweg heel snel nemen, (fiets voor je leven) want binnen enkele
seconden springt het licht voor autoverkeer op de Noordzeeweg eveneens
op groen!!! (terwijl de fietsers nog groen hebben).
19. VAN GALENSTRAAT / A10
Kandidaat: Jan van Galenstraat--
Bij de snelweg kruisingen (Nee, de richting maakt niet uit, je wacht
toch voor eeuwig!).
Genomineerd door: DSJ Emanuelson.
Maximale wachttijd: 1:21.
Detectie: Niet dat ik weet
Belangrijke fietsroute: Voor mij
wel.
Opmerkingen: Je wacht een goede
10 minuten of meer om over te steken.
20. AKERSLUIS / SLOTERWEG
Kandidaat: Sloterweg / Akersluis,
komende vanuit de Akersluis.
Genomineerd door: Marlies Stouthard.
Maximale wachttijd: 3:28.
Detectie: Geen idee.
Belangrijke fietsroute: Ja, vooral
voor de nieuwbouwwijk De Aker richting Slotervaart en Badhoevedorp.
Opmerkingen: Ik heb daar op een
zondag wel eens 10 minuten (!) gewacht, en ben toen maar door rood
gereden zoals iedereen doet, maar het verkeerslicht schijnt wel
te werken.....
21. SARPHATISTRAAT / ALEXANDERPLEIN
Kandidaat: Kruising Sarphatistraat
/ Alexanderplein.
Genomineerd door: M. van Son.
Maximale wachttijd: 0:33.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja; beide
richtingen.
Opmerkingen: Het fietsverkeer
van alle kanten tegelijk op groen, botsingen en ergernissen.
22. SARPHATISTRAAT / WIBAUTSTRAAT
Kandidaat: Kruising Sarphatistraat
met Wibautstraat; zowel in westelijke als in oostelijke richting.
Genomineerd door: Bernard van
Wendel.
Maximale wachttijd: 0: 44.
Detectie: Ik heb eerlijke gezegd
nog nooit enig (tijd)voordeel in het indrukken van een knopje kunnen
ontdekken...
Belangrijke fietsroute: Jazeker.
Het is een van de belangrijkste fietsverbindingsroutes tussen oost
en een groot deel van de rest van Amsterdam.
Opmerkingen: Heel gevaarlijk:
de Wibautstraat is een beruchte autoweg, waar automobilisten de
verkeerslichten beschouwen als een hinderlijke onderbreking van
hun race. Bovendien is het onduidelijk wanneer het licht voor fietsers
op groen gaat en hoe lang (meestal te kort).
23. OLYMPIAPLEIN
Kandidaat: Olympiaplein, uit
de Watteaustraat in noordelijke richting.
Genomineerd door: An Huitzing.
Maximale wachttijd: 1:05.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Weet ik
niet.
Opmerkingen: Als je vanaf de Stadionweg
uit westelijke richting komt of vanaf de Watteaustraat uit zuidelijke
richting en je wilt langs het Olympiaplein richting stad (Van Heutzmonument,
Amsterdams Lyceum) rijden is het al erg, maar mocht je vanuit de
Watteaustraat vóór het Olympiaplein langs richting
Marathonweg rijden dan is het nog erger omdat op deze rijrichting
eigenlijk helemaal niet gerekend is.
24. COENENSTRAAT / VAN BAERLE
Kandidaat: Vanaf de Coenenstraat
linksaf de Van Baerle in.
Genomineerd door: Ria van den
Broek.
Maximale wachttijd: 0:42.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Van Zuid
naar Centrum.
Opmerkingen: Stoplicht op zich
o.k., maar voetgangers kunnen geen kant uit, lopen op de fietspaden.
25. LELYLAAN / MEER EN VAART
Kandidaat: Eind Lelylaan, vanaf
de stad Meer en Vaart oversteken en terug.
Genomineerd door: Kees Stoffel.
Maximale wachttijd: 1:11.
Detectie: Kopje.
Belangrijke fietsroute: Ja van
Osdorp naar centrum.
Opmerkingen: Het autoverkeer vanaf
de Lelylaan rechtsaf Meer en Vaart op mag twee keer en dan mag de
fietser heel kort.
26. PLESMANLAAN / HUIZINGALAAN
Kandidaat: Kruising Plesmanlaan-Johan
Huizingalaan, richting Hoofddorpplein.
Genomineerd door: M. Hart.
Maximale wachttijd: 1:07.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, veel
fietsers die werken op het Slotervaartziekenhuis, Anthonie van Leeuwenhoekziekenhuis
en bloedbank, bovendien verbinding van Nieuw-Sloten met de stad.
Opmerkingen: Geen.
27. WEESPERZIJDE / BERLAGEBRUG
Kandidaat: Vanaf de Weesperzijde
langs de Berlagebrug richting Rembrandttoren.
Genomineerd door: De kruising
Berlagebrug / Weesperzijde is door drie verschillende personen genomineerd:
Gustaaf, Eric en J.
Maximale wachttijd: 0:48.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, en
bovendien een erg drukke (Eric).
Opmerkingen: Na het wachten gaan
wij bij groen licht rechtdoor. De fietsers die aan de overkant over
de Berlagebrug komen richting Mr Treublaan hebben dan ook nog groen
licht. Dit duurt totdat de auto’s van de Weesperzijde groen
licht krijgen. Dat is na het groene licht van het fietsstoplicht
van de Weesperzijde. Dit is al jaren zo en heel gevaarlijk. Het
is ook niet veranderd na de renovatie/herindeling van wegdek en
fietspad. Onbekenden met de situatie denken dat fietsers die van
rechts komen rood licht hebben en dus voor je stoppen. Onbekenden
die van de Berlagebrug komen denken dat wij door rood rijden. Er
staan nu wel haaietanden en bekenden met de situatie laten rechts
nu voorgaan (Gustaaf). Gevaarlijk door uitbuigende fietspaden op
Berlagebrug en voorrangsregeling (Eric). In de eerste plaats sta
je heel lang te wachten totdat je over mag en in de tweede plaats
is het een veel te korte voorsorteerplaats zodat je fietsers die
naar beneden komen suizen vanaf de Berlagebrug moet ontwijken. Bovendien
is het met groen heel moeilijk om in de kluwen van fietsers, bij
het oversteken van de Treublaan, naar links af te slaan om de Berlagebrug
over te kunnen steken (J., deze inzending heeft betrekking op fietsverkeer
komend vanuit de richting van de Rembrandttoren).
28. STADHOUDERSKADE / OVERTOOM
Kandidaat: Vanaf Stadhouderskade
linksaf de Overtoom op.
Genomineerd door: Marlene Rebel.
Maximale wachttijd: 0:45.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, vanuit
centrum richting oud-west.
Opmerkingen: Weinig ruimte om
te wachten als fietser, je blokkeert al snel het doorgaande fietspad
Stadhouderskade / Nassaukade.
29. BOS EN LOMMERPLEIN / A10
Kandidaat: Vanaf het Bos en Lommerplein
over de A10.
Genomineerd door: Esther Donkers.
Maximale wachttijd: 1:27.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, van
de Bos en Lommerweg naar de De Vlugtlaan.
Opmerkingen: Een tochtige koude
windhoek waar je veel te lang moet wachten op groen licht.
30. PRINS HENDRIKKADE
Kandidaat: Prins Hendrikkade
van oost naar west voor het centraal station langs.
Genomineerd door: Nieuws uit Amsterdam.
Maximale wachttijd: 1:17.
Detectie: Geen.
Belangrijke fietsroute: Ja, voor
fietsers die vanuit Oost naar het centraal station gaan, of verder
naar West.
Opmerkingen: Fietsers wachten
op bussen en trams die naar het station gaan. Halverwege raak je
soms in de knel met fietsers die staan te wachten om de Prins Hendrikkade
over te steken.
31. AMSTELVEENSEWEG
Kandidaat: Amstelveenseweg, vanaf
de brug Overtoomsesluis oversteken over de Amstelveenseweg richting
Overtoom.
Genomineerd door: Kitty v.d. Heuvel
(eerder ook genomineerd door Nieuws uit Amsterdam - red).
Maximale wachttijd: 0:52.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, vanaf
de Cornelis Lelylaan kom je van een fietspad af om zo over het Surinameplein
heen over de brug van de Overtoomsesluis te rijden en vervolgens
over te steken en weer door te fietsen op het fietspad op de Overtoom.
En uiteraard ook voor de fietsers die vanaf verschillende richtingen
op het Surinameplein komen en vandaar ook over die brug richting
Overtoom gaan..
Opmerkingen: Volgens mij sluiten
sommige verkeerslichten op dat punt niet goed op elkaar aan. Omdat
het voorkomt als je daar staat dat de auto,s wel nadat ze rood licht
hebben gehad, groen krijgen vervolgens weer rood en dan weer groen
zonder dat je als fietser dan ook groen krijgt. Maar dat is niet
zo het fietserslicht blijft op rood staan. Heel vreemd.
|