Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Het meest irritante verkeerslicht: de kandidaten

22 februari 2006 – Bezoekers van Nieuws uit Amsterdam hebben ruim dertig verkeerslichten ingezonden die ergernis oproepen bij fietsers. Hieronder een overzicht van de kandidaten.

Een belangrijke bron van ergernis vormt de wachttijd, die kan oplopen tot bijna tweeëneenhalve minuut in het centrum en drieëneenhalve minuut daarbuiten. Het gaat dan om de wachttijd buiten de spits.

Er zijn niet alleen klachten over de wachttijd, maar ook over ruimtegebrek voor wachtende fietsers, waardoor fietsers uit andere richtingen worden gehinderd. Verder zijn er kruisingen waar het voor auto’s onduidelijk is dat ze fietsers voor moeten laten gaan. Sommige inzenders beoordelen de situatie als levensgevaarlijk.

 

1. IJBURGLAAN

Kandidaat: Kruising Zuiderzeeweg-IJburglaan van Noord naar Zuid.
Genomineerd door: Auke Brouwer.
Maximale wachttijd: 1:16.
Detectie: Ja.
Belangrijke fietsroute: Ja, vanuit de stad naar Waterland.
Opmerkingen: 1. Wachten op groen duurt erg lang, zeker als er ook een tram langskomt 2. Als het licht op groen springt nog even wachten voor door rood rijdende auto's 3. Groentijd is zo kort dat minder snelle fietsers de overkant niet halen en in het midden moeten wachten.

2. UTRECHTSEBRUG

Kandidaat: Kruising Rijnstraat/A2 - Pres Kennedylaan, vanaf A2 (Utrechtse brug) de stad in.
Genomineerd door: Gerard Bos.
Maximale wachttijd: 1:43.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: JA, drukke doorgang van stad naar Overamstel / Zuidoost (woon-werk verkeer + schoolgaande jeugd) tijdens spits.
Opmerkingen: Gemiddelde wachttijd aan A2 (Utrechtse brug) zijde 3 tot 4 minuten!!! Maximaal 4.55 min. Tip: niet alleen voetgangers maar ook fietsers willen best 'gefaseerd' oversteken (eerst ene helft, vervolgens andere weghelft wanneer vrij).

 

3. VAN LEIJENBURGLAAN / ERNSTSTRAAT

Kandidaat: Kruising Van Leijenberghlaan/Arent Janszoon Ernststraat richting Amsterdam en ook kruising Beethovenstraat/De Boelelaan (de eerste is beoordeeld – red).
Genomineerd door: Y. Hiemstra.
Maximale wachttijd: 0:36.
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Ja, tussen Buitenveldert/Amstelveen en Amsterdam.
Opmerkingen: Als het licht groen is voor fietsers, kunnen auto's ook links afslaan. Dit levert levensgevaarlijke situaties op, omdat je als fietser bijna nooit voorrang krijgt.

 

4. BEETHOVENLAAN / MAHLERLAAN


Kandidaat: Beethovenlaan kruising met Gustav Mahlerlaan, rijrichtingen vanuit de stad.
Genomineerd door: Martine.
Maximale wachttijd: 0:42.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Belangrijke verbinding tussen Buitenveldert en de stad.

 

5. ERNSTSTRAAT / BUITENVELDERTSELAAN

Kandidaat: A.J. Ernststraat hoek Buitenveldertselaan.
Genomineerd door: Anoniem.
Maximale wachttijd: 1:08.
Detectie: Op knop drukken.
Belangrijke fietsroute: Weet ik niet.
Opmerkingen: Verkeer van de Buitenveldertselaan mag 2 keer oprijden dan pas de fietsers.

 

6. CALANDLAAN / POND STERLINGLAAN


Kandidaat: Het gaat om het kruispunt Roebelkade/Pieter Calandlaan met de Pond Sterlinglaan in De Aker.
Genomineerd door: twee personen: Dick Bosch en M. Palstra.
Maximale wachttijd: 1:55 (vanuit Pond Sterlinglaan).
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Ja, bijvoorbeeld naar winkelcentrum De Dukaat (Dick Bosch). Ja, deze oversteekplaats is vlak bij een school en het maakt deel uit van de fietsroute van de ene kant van De Aker naar de andere kant over de drukke Pieter Calandlaan. Dit stuk van de Pieter Calandlaan en daarop volgend De Alpen is zowiezo een racebaan waar de deelraad geen snelheidsbeperkende obstakels voor auto's wil aanleggen (M. Palstra).
Opmerkingen: De Pieter Calandlaan richting Baden Powellweg is vaak een racebaan waar je donders goed, overstekend met een groen licht voor voetgangers, moet oppassen om op het zebrapad niet te worden doodgereden. Er zijn toch telkens weer automobilisten die denken dat rood voor iedereen is behalve voor hen! Komend vanuit de richting Pond Sterlinglaan en willen afslaan naar richting Baden Powellweg of gewoon recht oversteken richting W.C. De Dukaat is voor fietsers een crime. Je staat herhaaldelijk minutenlang te wachten. Als er niet toevallig een auto naast je komt staan gebeurt er voor fietsers helemaal niets. Wat gebeurt er dan, mensen zijn ineens beu en steken over het rode licht negerend. Er zijn heel vaak automobilisten, die komend van de richting Pond Sterlinglaan, rechtsafslaand naar de Pieter Calandlaan, gewoon door rood rijden of nog mooier de auto's die wel voor het stoplicht wachten gewoon links passeren om dan snel de Pieter Calandlaan op te rijden. Als daar eens iets aan kan veranderen, wat zou dat heerlijk zijn! (Dick Bosch). Pas als er een auto achter je komt te staan gaat het fietserslicht op groen (M. Palstra).

7. ZUIDERZEEWEG

Kandidaat: Einde van Zuiderzeeweg; rijrichting van oost naar west.
Genomineerd door: Peter Tuyp.
Maximale wachttijd: 0:29.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Deze oversteekplaats is onderdeel van de enige fietsroute om via de Schellingwoudebrug vanuit Amsterdam Noord naar Amsterdam Oost te fietsen.
Opmerkingen: Aan het eind van de Zuiderzeeweg zijn afzonderlijke stoplichten voor autoverkeer en fietsverkeer. Op het moment dat het verkeerslicht voor fietsers op groen springt voor fietsers die rechtdoor richting Flevoweg willen, springt ook het verkeerslicht op groen voor auto's die rechtsaf willen richting Zeeburgerdijk. 9 van de 10 keer letten automobilisten alleen op hun eigen verkeerslicht zonder zicht te bekommeren om het rechtdoorgaand verkeer van de fietsers. Ik ben daar al een paar keer aan de dood ontsnapt. Komt nog bij dat automobilisten vervolgens f(t)oeterend naar hun voorhoofd wijzen om aan te geven dat ik gek ben.

 

8. STADIONPLEIN 1

Kandidaat: Kruising Amstelveenseweg / Stadionweg, richting Haarlemmermeerstation.
Genomineerd door: Mimoena Kamp.
Maximale wachttijd: 0:59.
Detectie: Knopje drukken.
Belangrijke fietsroute: Ja, route van metrostation Amstelveenseweg, VU, Amstelveen naar centrum vd stad.
Opmerkingen: Vaak mogen auto’s en / of openbaarvervoer links richting Haarlemmermeerstation terwijl het stoplicht vd fietsers op rood blijft staan.

 

9. STADIONPLEIN 2

Kandidaat: Stadionplein. Staande naast de Chinees, richting Stadionweg, linkerkant van de weg en de andere kant op (komende vanaf de Stadionweg, richting Olympisch Kwartier).
Genomineerd door: Doriene Lugtenberg.
Maximale wachttijd: 1:04.
Detectie: Ja, knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja.
Opmerkingen: Ten eerste duurt het lang voordat het groen wordt en ten tweede wordt het weer heel snel rood. Vooral als mijn dochtertje op haar eigen fiets naast me fietst, halen we het oversteken in een keer bijna niet.

 

10. J.P. HEIJESTRAAT / OVERTOOM

Kandidaat: Hoek Jan Pieter Heijestraat en Overtoom. Vanaf J.P. Heijestraat oversteken over de Overtoom en andersom.
Genomineerd door: Jan Heijns.
Maximale wachttijd: 2:12.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Het is een belangrijke fietsroute van de Baarsjes en de Kinkerbuurt richting zuid en Vondelpark.
Opmerkingen: Door de lange wachttijden voor de lichten, ontstaan er dikwijls grote massa's fietsers voor de stoplichten. Deze mensen hinderen dan weer de andere fietsers die een andere richting op willen. Irritatie alom!


11. FREDERIKSPLEIN / SARPHATISTRAAT

Kandidaat: Kruising Frederiksplein / Westeinde met Sarphatistraat / Weteringschans, diverse richtingen.
Genomineerd door: drie personen: Natasja Keller, Renée Rurenga en L. Heineman.
Maximale wachttijd: 1:07 (vanuit Sarphatistraat rechtdoor).
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Ja (verschillende richtingen).
Opmerkingen: Immens groot kruispunt waar vaak niets op rijdt! Je hebt het gevoel voor niets te wachten, vooral vanuit oost richting west (Natasja Keller). Auto's van links en rechts komend, kunnen twee keer groen licht passeren alvorens de fietsers mogen oversteken (Renée Rurenga, vanuit Westeinde naar Utrechtsestraat). Pas als een auto arriveert gaat na een tijd het stoplicht op groen. Slecht voor fietsers (L. Heineman, vanuit Sarphatistraat linksaf).

 

12. PONTANUSSTRAAT / ZEEBURGERDIJK

Kandidaat: Kruising Pontanusstraat en Zeeburgerdijk, richting centrum.
Genomineerd door: Jan Pieter Nepveu.
Maximale wachttijd: 1:19.
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Traject tussen Dappermarkt / Indische buurt (winkels, markt, Sportfondsenbad) en de Oostelijke Eilanden / Czaar Peterbuurt (woongebied, Centraal Station).
Opmerkingen: Voetgangers hebben als ze op het knopje drukken snel groen. Hetzelfde kruispunt maar dan de andere kant op, is overigens ook een crime. Daar hebben fietsers wél een drukknopje maar sta je niettemin eindeloos te wachten. Linksaf slaan is daar praktisch onmogelijk (zie ook volgende kandidaat – red).

 

13. ZEEBURGERSTRAAT / MAURITSKADE

Kandidaat: Kruising Zeeburgerstraat & Mauritskade / Zeeburgerdijk. Rijrichting: van Zeeburgerstraat linksaf Zeeburgerdijk op.
Genomineerd door: A. Klomp
Maximale wachttijd: 1:01.
Detectie: Ja, knopje.
Belangrijke fietsroute: Fietsroute centrum naar Indische buurt / Diemen.
Opmerkingen: Verkeerslicht voor fietsers (apart fietspad) is voor alle richtingen, dus zowel rechtdoor als linksaf (en rechtsaf, maar daar wacht niemand voor op ’t verkeerslicht). Echter, het verkeerslicht voor auto’s rechtdoor en linksaf (in beide richtingen) gaat tegelijk met het fietslicht op groen. Fietsers moeten dus tussen optrekkende auto’s door linksaf proberen te slaan. Levensgevaarlijk!

 

14. MAURITSKADE / ALEXANDERPLEIN

Kandidaat: Kruising Mauritskade – verlengde Plantage Middenlaan / Alexanderplein (tegenover Tropenmuseum). In twee rijrichtingen moet je als fietser lang wachten. 1. Komend vanuit het oosten, rijdend op de Mauritskade en je wilt je route over de Mauritskade vervolgen. 2. Komend vanuit het centrum en je wilt de Mauritskade oversteken. (Optie 1 is beoordeeld – red)
Genomineerd door: Barn Geurts.
Maximale wachttijd: 0:52.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, het is een belangrijke verbindingsroute voor de binnenstad en Amsterdam Oost.
Opmerkingen: De wachttijd is de langste die ik ken in Amsterdam.

 

15. MR. VISSERPLEIN

Kandidaat: Mr. Visserplein, vanuit de Jodenbreestraat richting Weesperstraat.
Genomineerd door: Nic Frederiks.
Maximale wachttijd: 1:06.
Detectie: Nee.
Belangrijke fietsroute: Geldersekade – Jodenbreestraat – Weesperstraat – Wibautstraat.
Opmerkingen: Van de voetgangerslichten staan er 2 van de 3 langdurig op groen, maar de auto’s richting stadhuis houden groen, dus de fietsers en voetgangers krijgen rood, bovendien is het een beroerd aangelegd en onderhouden fietspad in twee richtingen met minieme opstelruimte.

 

16. ROKIN / DAM

Kandidaat: Vanaf het Rokin bij de Dam linksaf, een gedeeld stoplicht met auto’s.
Genomineerd door: Rachid.
Maximale wachttijd: 2:19.
Detectie: Een magnetische lus.
Belangrijke fietsroute: Ja, vanuit het gebied rond de UvA, Rembrandtsplein enzovoorts richting de Raadhuisstraat en verder naar het westen.
Opmerkingen: Het licht werkt dus met een magnetische lus, maar fietsers hebben niet genoeg metaal om de lus te activeren. Daardoor sta je, als er geen auto toevallig ook naar links moet, eindeloos te wachten.

 

17. MARNIXSTRAAT / ROZENGRACHT

Kandidaat: Kruispunt Marnixstraat, Rozengracht als je over de Marnixstraat fietst richting Leidseplein.
Genomineerd door: Valentijn de Geus.
Maximale wachttijd: 1:10.
Detectie: Geen.
Belangrijke fietsroute: Jazeker. Iedereen die vanuit de Noord-Jordaan of Staatsliedenbuurt richting Leidseplein of Amstel wil.
Opmerkingen: Het autoverkeer dat van de Rozengracht naar links afslaat richting Leidseplein vormt geen enkele belemmering voor fietsers die over de Marnixstraat rechtdoor willen. Als het voetgangerslicht vanaf de brandweer in de richting van het Leidseplein op groen gaat kan dat bij de fietsers ook. Zo kan de gemiddelde wachttijd met ongeveer 12 seconden verkort worden.

 

18. AUSTRALIEHAVENWEG / NOORDZEEWEG

Kandidaat: Australiëhavenweg, fietspad met tweerichtingen, de oversteek Noordzeeweg moet in twee fasen gemaakt worden.
Genomineerd door: T.R. van Dijk.
Maximale wachttijd: 0:46.
Detectie: Via magnetische veld lus in fietspad.
Belangrijke fietsroute: Belangrijke verbinding Geuzenveld met Westelijk Havengebied.
Opmerkingen: Noordelijke oversteek Noordzeeweg heel snel nemen, (fiets voor je leven) want binnen enkele seconden springt het licht voor autoverkeer op de Noordzeeweg eveneens op groen!!! (terwijl de fietsers nog groen hebben).

 

19. VAN GALENSTRAAT / A10

Kandidaat: Jan van Galenstraat-- Bij de snelweg kruisingen (Nee, de richting maakt niet uit, je wacht toch voor eeuwig!).
Genomineerd door: DSJ Emanuelson.
Maximale wachttijd: 1:21.
Detectie: Niet dat ik weet
Belangrijke fietsroute: Voor mij wel.
Opmerkingen: Je wacht een goede 10 minuten of meer om over te steken.

 

20. AKERSLUIS / SLOTERWEG

Kandidaat: Sloterweg / Akersluis, komende vanuit de Akersluis.
Genomineerd door: Marlies Stouthard.
Maximale wachttijd: 3:28.
Detectie: Geen idee.
Belangrijke fietsroute: Ja, vooral voor de nieuwbouwwijk De Aker richting Slotervaart en Badhoevedorp.
Opmerkingen: Ik heb daar op een zondag wel eens 10 minuten (!) gewacht, en ben toen maar door rood gereden zoals iedereen doet, maar het verkeerslicht schijnt wel te werken.....

 

21. SARPHATISTRAAT / ALEXANDERPLEIN

Kandidaat: Kruising Sarphatistraat / Alexanderplein.
Genomineerd door: M. van Son.
Maximale wachttijd: 0:33.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja; beide richtingen.
Opmerkingen: Het fietsverkeer van alle kanten tegelijk op groen, botsingen en ergernissen.

 

22. SARPHATISTRAAT / WIBAUTSTRAAT

Kandidaat: Kruising Sarphatistraat met Wibautstraat; zowel in westelijke als in oostelijke richting.
Genomineerd door: Bernard van Wendel.
Maximale wachttijd: 0: 44.
Detectie: Ik heb eerlijke gezegd nog nooit enig (tijd)voordeel in het indrukken van een knopje kunnen ontdekken...
Belangrijke fietsroute: Jazeker. Het is een van de belangrijkste fietsverbindingsroutes tussen oost en een groot deel van de rest van Amsterdam.
Opmerkingen: Heel gevaarlijk: de Wibautstraat is een beruchte autoweg, waar automobilisten de verkeerslichten beschouwen als een hinderlijke onderbreking van hun race. Bovendien is het onduidelijk wanneer het licht voor fietsers op groen gaat en hoe lang (meestal te kort).

 

23. OLYMPIAPLEIN

Kandidaat: Olympiaplein, uit de Watteaustraat in noordelijke richting.
Genomineerd door: An Huitzing.
Maximale wachttijd: 1:05.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Weet ik niet.
Opmerkingen: Als je vanaf de Stadionweg uit westelijke richting komt of vanaf de Watteaustraat uit zuidelijke richting en je wilt langs het Olympiaplein richting stad (Van Heutzmonument, Amsterdams Lyceum) rijden is het al erg, maar mocht je vanuit de Watteaustraat vóór het Olympiaplein langs richting Marathonweg rijden dan is het nog erger omdat op deze rijrichting eigenlijk helemaal niet gerekend is.

 

24. COENENSTRAAT / VAN BAERLE

Kandidaat: Vanaf de Coenenstraat linksaf de Van Baerle in.
Genomineerd door: Ria van den Broek.
Maximale wachttijd: 0:42.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Van Zuid naar Centrum.
Opmerkingen: Stoplicht op zich o.k., maar voetgangers kunnen geen kant uit, lopen op de fietspaden.

 

25. LELYLAAN / MEER EN VAART

Kandidaat: Eind Lelylaan, vanaf de stad Meer en Vaart oversteken en terug.
Genomineerd door: Kees Stoffel.
Maximale wachttijd: 1:11.
Detectie: Kopje.
Belangrijke fietsroute: Ja van Osdorp naar centrum.
Opmerkingen: Het autoverkeer vanaf de Lelylaan rechtsaf Meer en Vaart op mag twee keer en dan mag de fietser heel kort.

 

26. PLESMANLAAN / HUIZINGALAAN

Kandidaat: Kruising Plesmanlaan-Johan Huizingalaan, richting Hoofddorpplein.
Genomineerd door: M. Hart.
Maximale wachttijd: 1:07.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, veel fietsers die werken op het Slotervaartziekenhuis, Anthonie van Leeuwenhoekziekenhuis en bloedbank, bovendien verbinding van Nieuw-Sloten met de stad.
Opmerkingen: Geen.

27. WEESPERZIJDE / BERLAGEBRUG

Kandidaat: Vanaf de Weesperzijde langs de Berlagebrug richting Rembrandttoren.
Genomineerd door: De kruising Berlagebrug / Weesperzijde is door drie verschillende personen genomineerd: Gustaaf, Eric en J.
Maximale wachttijd: 0:48.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, en bovendien een erg drukke (Eric).
Opmerkingen: Na het wachten gaan wij bij groen licht rechtdoor. De fietsers die aan de overkant over de Berlagebrug komen richting Mr Treublaan hebben dan ook nog groen licht. Dit duurt totdat de auto’s van de Weesperzijde groen licht krijgen. Dat is na het groene licht van het fietsstoplicht van de Weesperzijde. Dit is al jaren zo en heel gevaarlijk. Het is ook niet veranderd na de renovatie/herindeling van wegdek en fietspad. Onbekenden met de situatie denken dat fietsers die van rechts komen rood licht hebben en dus voor je stoppen. Onbekenden die van de Berlagebrug komen denken dat wij door rood rijden. Er staan nu wel haaietanden en bekenden met de situatie laten rechts nu voorgaan (Gustaaf). Gevaarlijk door uitbuigende fietspaden op Berlagebrug en voorrangsregeling (Eric). In de eerste plaats sta je heel lang te wachten totdat je over mag en in de tweede plaats is het een veel te korte voorsorteerplaats zodat je fietsers die naar beneden komen suizen vanaf de Berlagebrug moet ontwijken. Bovendien is het met groen heel moeilijk om in de kluwen van fietsers, bij het oversteken van de Treublaan, naar links af te slaan om de Berlagebrug over te kunnen steken (J., deze inzending heeft betrekking op fietsverkeer komend vanuit de richting van de Rembrandttoren).

 

28. STADHOUDERSKADE / OVERTOOM

Kandidaat: Vanaf Stadhouderskade linksaf de Overtoom op.
Genomineerd door: Marlene Rebel.
Maximale wachttijd: 0:45.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, vanuit centrum richting oud-west.
Opmerkingen: Weinig ruimte om te wachten als fietser, je blokkeert al snel het doorgaande fietspad Stadhouderskade / Nassaukade.

 

29. BOS EN LOMMERPLEIN / A10

Kandidaat: Vanaf het Bos en Lommerplein over de A10.
Genomineerd door: Esther Donkers.
Maximale wachttijd: 1:27.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, van de Bos en Lommerweg naar de De Vlugtlaan.
Opmerkingen: Een tochtige koude windhoek waar je veel te lang moet wachten op groen licht.

 

30. PRINS HENDRIKKADE

Kandidaat: Prins Hendrikkade van oost naar west voor het centraal station langs.
Genomineerd door: Nieuws uit Amsterdam.
Maximale wachttijd: 1:17.
Detectie: Geen.
Belangrijke fietsroute: Ja, voor fietsers die vanuit Oost naar het centraal station gaan, of verder naar West.
Opmerkingen: Fietsers wachten op bussen en trams die naar het station gaan. Halverwege raak je soms in de knel met fietsers die staan te wachten om de Prins Hendrikkade over te steken.

 

31. AMSTELVEENSEWEG

Kandidaat: Amstelveenseweg, vanaf de brug Overtoomsesluis oversteken over de Amstelveenseweg richting Overtoom.
Genomineerd door: Kitty v.d. Heuvel (eerder ook genomineerd door Nieuws uit Amsterdam - red).
Maximale wachttijd: 0:52.
Detectie: Knopje.
Belangrijke fietsroute: Ja, vanaf de Cornelis Lelylaan kom je van een fietspad af om zo over het Surinameplein heen over de brug van de Overtoomsesluis te rijden en vervolgens over te steken en weer door te fietsen op het fietspad op de Overtoom. En uiteraard ook voor de fietsers die vanaf verschillende richtingen op het Surinameplein komen en vandaar ook over die brug richting Overtoom gaan..
Opmerkingen: Volgens mij sluiten sommige verkeerslichten op dat punt niet goed op elkaar aan. Omdat het voorkomt als je daar staat dat de auto,s wel nadat ze rood licht hebben gehad, groen krijgen vervolgens weer rood en dan weer groen zonder dat je als fietser dan ook groen krijgt. Maar dat is niet zo het fietserslicht blijft op rood staan. Heel vreemd.

Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier