Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Campagne tegen verkeerslichten

3 februari 2006 – Stefan Langeveld start een campagne om te zorgen dat de verkeerslichten uit de stad worden verwijderd. Hij verwacht dat de wachttijden hierdoor voor iedereen zullen afnemen. Nieuws uit Amsterdam vroeg naar de achtergronden en naar het campagneplan.

Als je de verkeerslichten weghaalt, wordt het dan voor fietsers en voetgangers niet bijna onmogelijk om drukke straten over te steken?
Dat zal bijna nergens het geval zijn. Het verkeer spreidt zich beter. Per saldo zal je altijd kortere wachttijden hebben.

Is hier ooit onderzoek naar gedaan?
Het is niet echt onderzocht, maar je kan het wel waarnemen. Maak maar een vergelijking tussen een kruising met verkeerslichten en één zonder. Of kijk naar een kruising waar de verkeerslichten tijdelijk uitstaan.

Zijn er aanvullende maatregelen nodig om te zorgen dat het werkt?
Ja, je moet wel maatregelen nemen. Er moet een middengeleider zijn, zodat je de straat in twee keer kan oversteken. Per rijrichting moet er maar één strook zijn. Ook moet je afslagvakken vermijden. En je moet zorgen voor structuur, het moet geen asfaltvlakte zijn waarin mensen zich verliezen.

Zorgen die maatregelen dat auto’s zich juist langzamer door de stad verplaatsen?
Nee, ook auto’s zullen zich sneller verplaatsen.

Als het alleen maar voordelen heeft, waarom is het dan nog niet ingevoerd?
Dat is een goede vraag. Ik denk dat het een beetje traditie is geworden om verkeerslichten neer te zetten. We doen het al veertig jaar. En als niemand er tegenin gaat...

Een campagne dus. Hoe gaat die eruit zien?
Als eerste stap gaan we de gemeente vragen om een proef te doen, voor een beperkte periode op een specifieke lokatie. Volgens mij kan men daar op zich niet tegen zijn. Zo’n verzoek moet natuurlijk wel ondersteund worden door maatschappelijke organisaties.

Als de gemeente niet meewerkt, komen er dan ook acties?
Ja, dat ligt dan wel voor de hand. Je zou bijvoorbeeld pamfletten kunnen uitdelen bij stoplichten. Een andere mogelijkheid is het burgerinitiatief. Als je genoeg handtekeningen verzamelt, kan je een onderwerp op de agenda van de gemeenteraad zetten. Al heb ik wel mijn twijfels bij deze methode, het is erg veel werk. Je moet alle handtekeningen op papier hebben. Helaas mag het niet via internet.

Denk je dat er draagvlak is voor zo’n campagne?
Bij een deel van de bevolking wel, denk ik. De politiek, dat is een andere vraag. De Kamer van Koophandel zou het eigenlijk moeten ondersteunen, maar ik weet niet of ze dat aandurven. Ik ga ze in ieder geval benaderen. En fietsersorganisaties en milieuorganisaties, natuurlijk.

Achtergrondinformatie is te vinden op de website van Stefan Langeveld

Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier