Kruispunten moeten fietsvriendelijker

10 september 2012

Kruispunten in Amsterdam zijn vooral ingericht op auto’s en houden te weinig rekening met fietsers, schrijft Marco te Brömmelstroet van de UvA in een artikel in het vakblad Verkeerskunde. Fietsers worden gedwongen om met een scherpe hoek linksaf te slaan, terwijl het efficiënter is om de hoek af te snijden zodat je een vloeiende bocht kan nemen.

Te Brömmelstroet analyseerde het verkeer bij de kruising Sarphatistraat - Zeeburgerstraat en bij de kruising Stadhouderskade - Museumbrug. “Aangezien deze kruispunten op de (belangrijk geachte) invalswegen van het Amsterdamse centrum liggen, zijn ze voornamelijk ingericht om de doorstroming van auto’s te garanderen.” Gemiddeld snijdt 36% van de fietsers de bocht af, ondanks allerlei betonnen obstakels waarmee wordt geprobeerd om dat te voorkomen.

De auteur vindt dat Amsterdam nog eens kritisch zou moeten kijken naar de inrichting van de kruispunten rond de binnenstad. (via @fietsbrugbouwer)

Bron: nua | Categoriën: Geen