Back to top

Apps voor Amsterdam

Welke route rijdt de vuilniswagen? Is de grond bij de crèche waar kinderen buiten spelen vervuild? Waar zitten de gevaarlijkste kruispunten? Ontwikkelaars worden uitgedaagd om apps te maken waar Amsterdammers iets aan hebben en die tegelijk de lokale economie een zetje geven. Speciaal voor dit project gaat de overheid nieuwe gegevens beschikbaar stellen.

Op 16 februari start de competitie AppsforAmsterdam, waarbij ontwikkelaars prijzen tot 2.500 euro kunnen winnen als ze een applicatie weten te bouwen die gebruik maakt van overheidsinformatie en waar Amsterdammers concreet iets aan hebben. Het initiatief past in de open data-beweging, die bepleit dat overheden de schat aan informatie die ze hebben beschikbaar stellen voor iedereen die er iets mee wil.

Traditioneel gaan Nederlandse overheden veel krampachtiger om met de gegevens waarover ze beschikken dan veel andere landen. In het kader van AppsforAmsterdam wordt geprobeerd om een aantal lokale gegevensbronnen ‘open te breken’.

Lex Slaghuis van Hack de Overheid, samen met de gemeente Amsterdam en De Waag verantwoordelijk voor het project: “Het meest interessant is de geoinformatie, dat is echt de heilige graal. Gemeenten hebben gedetailleerde kaarten van hun grondgebied. Dat is interessant voor OpenStreetMap en voor TomTom, maar ook bijvoorbeeld voor een programmeur die een applicatie wil maken waarmee je de bakker om de hoek kan vinden.”

Er wordt gesproken met onder meer de Dienst Ruimtelijke Ordening, de Dienst Milieu en Bouwtoezicht en de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer. Zij zouden informatie kunnen aanleveren over locaties waar de grond vervuild is of een wegenkaart met daarop de black spots waar het meeste ongelukken gebeuren. Slaghuis heeft ook belangstelling voor de infrarood luchtfoto van Amsterdam, die inzicht geeft in de warmte die verloren gaat door slecht geïsoleerde daken.

Actuele vertrektijden

Daar zit meteen een knelpunt, want wil het bedrijf dat die foto heeft gemaakt hier wel aan meewerken? “Een probleem bij overheidsdata is dat er wel eens partners bij betrokken zijn die copyright claimen. Soms zitten de overeenkomsten op dit punt niet zo goed in elkaar, maar vaak blijkt dat het onbewust is afgetikt in de algemene inkoopvoorwaarden (van overheden). Er zijn een paar gerechtelijke uitspraken en die wijzen erop dat dit soort informatie gewoon onder de Wet Openbaarheid van Bestuur valt”, aldus Slaghuis.

Ook politiek staat het thema open data op de agenda. Vandaag presenteerden Werner Toonk (VVD) en Carlien Roodink (D66) een raadsvoorstel waarin de gemeente wordt opgeroepen om in de toekomst alle gegevens in principe openbaar te maken. Als eerste moet de gps-informatie van bussen en trams beschikbaar worden gemaakt. Daarmee kunnen ontwikkelaars een applicatie maken waarmee je precies kan zien hoe laat de volgende tram vertrekt.

“Gelet op de aangekondigde bezuinigingen in het openbaar vervoer is een adequate informatievoorziening over actuele aankomst- en vertrektijden aan de Amsterdammer meer dan ooit noodzakelijk”, aldus de initiatiefnemers.

Vorig jaar hebben Thijs Kleinpaste (D66) en Stefan de Bruijn (VVD) al een voorstel ingediend om gegevens van stadsdeel Centrum openbaar te maken. Als eerste moeten de gegevens uit de begroting beschikbaar komen, aldus het voorstel dat door het stadsdeelbestuur is overgenomen.

27 miljard euro

Slaghuis vindt het publiceren van begrotingsgegevens een goed idee, omdat je dan op termijn ook verschillende overheden kan vergelijken. Een probleem is natuurlijk wel dat die overheden verschillende definities hanteren. “Dat klopt”, reageert hij, “maar de discussie daarover krijg je pas als de gegevens openbaar zijn. Dan kom je rare verschillen tegen, waarop mensen dan reageren: maar dat heeft te maken met het feit dat er een andere definitie wordt gehanteerd. Op den duur is het een stuk efficiënter als die definities op elkaar worden afgestemd.”

Slaghuis is overtuigd dat het niet alleen principieel beter is om overheidsinformatie beschikbaar te stellen, maar dat het ook goed is voor de economie en besparingen oplevert voor de overheid. De Europese Unie heeft berekend dat deze besparingen kunnen oplopen tot 27 miljard euro. Nederland zal daar als geavanceerde economie een relatief groot deel van voor zijn rekening kunnen nemen, verwacht Slaghuis.

Bij AppsforAmsterdam staat echter het praktisch nut voorop. Er zijn al een aantal mensen die zich oriënteren op deelname aan de competitie. Over het algemeen zijn het vooral studenten en zelfstandigen die zich met dit soort initiatieven bezighouden. “Als een applicatie succesvol is, dan zie je soms dat commerciële partijen aanhaken.” Deelnemers mogen zelf kiezen of ze een app maken voor de iPhone, Android, Facebook, web of welk platform dan ook.

Informatie over AppsforAmsterdam

4 February 2011 |

Comments

Apps voor Amsterdam

Waarschijnlijk een open deur, maar ik zou het geweldig vinden als er apps worden gemaakt voor i-phone EN voor Android! Android komt er meestal bekaaid af, gemiste kans, enorme markt.

Groeten,
Heidi

Mee eens

Mee eens! Die markt is vooral nu enorm groeiende, dus dan zal het zeker gebeuren, dat weet je dan zeker :-)

Gelukkig ook Android

Heidi,

Ook de Layer Zonder Drempels doet mee met deze wedstrijd.
De Layer Zonder Drempels maakt gebruik van de app Layar, die zowel voor Android, Symbian en Apple geschikt is, dus op heel veel apparaten te gebruiken is.
De Layer Zonder Drempels is een gratis, interactieve navigatie-app voor mensen met een beperking.
Niet alleen gebaseerd op Amsterdam, maar zich uitbreidend over heel Nederland en Vlaanderen.
Wil je er op stemmen?

Groeten,
Gaby Verdouw