Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Blauwe fietsen voor Amsterdamse forens

23 mei 2008 - De witte fiets wordt blauw, zo lijkt het. Volgende week stuurt OV-fiets een brief aan alle 2.000 bedrijven in het Westpoortgebied om goedkope huurfietsen voor forensen te promoten. Als de aanpak succesvol is, dan wordt hij landelijk ingevoerd.

Het afgelopen jaar hebben steden als Barcelona en Parijs zeer succesvolle goedkope huurfietsen geïntroduceerd. Er bestaan twijfels of een vergelijkbaar systeem ook in Amsterdam zou werken, aangezien de meeste inwoners zelf al een fiets hebben. Een systeem dat zich richt op forensen en wellicht toeristen zou echter wel kunnen werken. Ook in Utrecht wordt over zo'n systeem nagedacht.

Momenteel verhuurt OV-fiets een paar honderd fietsen per maand vanaf het Sloterdijkstation bij het bedrijventerrein Westpoort. Directeur Kaj Mook zegt dat er geen expliciete doelstellingen zijn verbonden aan de Westpoortpilot, maar "het zou raar zijn als we het huidige aantal niet tenminste zouden kunnen verdubbelen".

De komende drie jaar ligt de prioriteit voor OV-fiets bij de zakelijke markt. "We zien daar veel groeipotentieel", aldus Mook. In Amsterdam zal OV-fiets zich richten op gebieden als de Zuidas en Zuidoost. Volgens Mook hebben veel werkgevers er belangstelling voor om de OV-fiets beschikbaar te stellen aan hun werknemers.

OV-fiets overweegt verder om zich op toeristen te richten. Veel toeristenlokaties in Amsterdam worden al bediend door verhuurlocaties, maar wellicht wordt er één toegevoegd op het Museumplein.

Het concept van de OV-fiets wijkt af van andere deelfietssystemen doordat gebruikers hun fiets moeten terugbrengen naar dezelfde locatie waar ze hem hebben gehuurd, of ze moeten een boete van tien euro betalen. In Ede wordt een proef uitgevoerd waarbij gebruikers de fiets op een andere locatie mogen terugbrengen voor een toeslag van 65 cent.

Misschien wordt deze optie ook in Amsterdam ingevoerd. Mensen die 's ochtends met het openbaar vervoer naar hun werk zijn gegaan, kunnen dan aan het eind van de dag besluiten om per fiets naar huis te gaan. Momenteel zijn er zo'n vijfhonderd fietsen beschikbaar op dertien locaties in Amsterdam.

Landelijk zijn OV-fietsen op 160 locaties (vooral bij stations) beschikbaar voor de 40.000 abonnees. Naar schatting is één op de vier abonnees een zakelijke gebruiker. Abonnees betalen 9,50 euro per jaar plus 2,85 euro per rit. Er zijn goedkopere opties voor bedrijven die hun werknemers de OV-fiets willen laten gebruiken.

De omvang van het systeem is bescheiden in vergelijking met bijvoorbeeld Vélib' in Parijs, dat 70.000 ritten per dag verhuurt aan zijn 190.000 abonnees en een onbekend aantal incidentele gebruikers.

OV-fiets lijkt zich van buitenlandse varianten te onderscheiden doordat de fietsen gemakkelijk in combinatie met het openbaar vervoer zijn te gebruiken. Uit een recente peiling bleek echter dat meer dan de helft van de Vélib'-gebruikers in Parijs de fietsen gebruikt in combinatie met andere vervoermiddelen. Eénenzestig procent van de vaste klanten gebruikt de fiets regelmatig om naar school of werk te gaan.

Amsterdam wacht op Utrecht; Vélib' peiling; samenvatting in het Engels

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier

Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier