Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Veroordeling Schipholblokkade bevestigd

24 september 2007 - De succesvolle blokkade van een taxibaan op Schiphol in juni 2006 heeft het vliegverkeer in gevaar gebracht, oordeelde het Gerechtshof Amsterdam afgelopen donderdag. Het hof bevestigde een veroordeling door de politierechter waartegen de actievoerders in beroep waren gegaan, meldt Milieudefensie.

De 31 actievoerders, die veroordeeld zijn tot een werkstraf van veertig uur, overwegen om in cassatie te gaan. “Het gaat niet eens zozeer om de straf, maar we hebben wel een probleem met de gebrekkige bewijsvoering”, aldus Joris Wijnhoven van Milieudefensie, de organisatie die het protest organiseerde.

De actievoerders waren zich bewust dat ze de wet overtraden door het hek open te knippen en door een opdracht te negeren om het terrein te verlaten. Ze bestrijdden echter dat ze het vliegverkeer in gevaar hebben gebracht en stelden dat daar ook geen bewijs voor is aangevoerd. Sommige vluchten moesten van startbaan wisselen, maar dat is een routineoperatie voor Schiphol, voerden ze aan.

De advocaat-generaal zei dat de actievoerders amateurs zijn als het gaat om het opereren van een vliegveld en dat ze daardoor de consequenties van hun actie niet konden overzien. Alleen al door het terrein te betreden zouden ze daarom het risico hebben gelopen om het vliegverkeer in gevaar te brengen. Hij presenteerde geen bewijs waaruit zou moeten blijken dat de blokkade daadwerkelijk gevaar heeft opgeleverd.

Tijdens de zitting legden actievoerders uitvoerig uit welke maatregelen zij hadden genomen om gevaar te voorkomen. Ze hadden Schiphol maandenlang geobserveerd om patronen in het gebruik van taxi- en startbanen te onderzoeken. Hun gegevens vergeleken ze met informatie van websites van Schiphol.

Tijdens de blokkade droegen de actievoerders verlichting om zichtbaar te zijn en stonden ze continu in contact met mensen die relevante websites in de gaten hielden. Voor de actie kozen ze de taxibaan die toegang biedt tot de Polderbaan en niet de taxibaan waarmee gelande vliegtuigen worden afgevoerd. Dit betekent dat de baan zonodig nog steeds gebruikt kon worden voor noodlandingen.

De blokkade werd uitgevoerd op een tijdstip met helder weer en weinig vliegverkeer. De actievoerders wisten dat de taxibaan zeker tien minuten niet gebruikt zou worden en hadden getraind om de blokkade in noodgevallen binnen twee minuten te kunnen opruimen. De autoriteiten werden onmiddellijk van de actie op de hoogte gesteld.

De Marechaussee, die op de actie reageerde, reed over de taxibaan naar de actievoerders en niet over de strook langs de taxibaan. Volgens Milieudefensie bevestigt dit dat het op dat moment niet gevaarlijk was om zich op de taxibaan te bevinden.

De actie was een protest tegen de uitbreidingen van het vliegverkeer op Schiphol. Volgens Milieudefensie is Schiphol verantwoordelijk voor tien procent van de Nederlandse bijdrage aan het broeikaseffect.

De rechter wilde weten of de actievoerders vonden dat het doel de middelen rechtvaardigt en of ze naar radicalere middelen zouden hebben gegrepen als de blokkade niet de media-aandacht had opgeleverd waarop ze hadden gehoopt. Actievoerders zeiden dat ze nooit zouden overwegen om mee te doen aan acties die anderen of hunzelf in gevaar zouden brengen.

Foto: Milieudefensie. Milieudefensie, Wijnhovens weblog

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier