Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Vertrouwen in haalbaarheid goederentram

7 maart 2007 - CityCargo heeft er vertrouwen in dat de invoering van een goederentram levensvatbaar is. In juni vorig jaar blies de gemeente Den Haag vergelijkbare plannen af, op basis van een TNO-rapport dat concludeerde dat een goederentram ‘moeilijk te realiseren’ zal zijn.

Voor Den Haag is het idee niet nieuw: in de jaren zestig reed er al een goederentram tussen de gewone tramdiensten door. Het zou echter kostbaar zijn om het systeem opnieuw in te voeren.

Volgens een voorzichtige berekening van TNO zouden de kosten ergens tussen de 14 en 23 euro per vervoerde rolcontainer liggen. De kosten van vervoer per vrachtwagen liggen tussen de 8 en 12 euro per rolcontainer. Volgens TNO moet in het transport rekening worden gehouden met scherpe prijsconcurrentie.

In deze berekening is overigens geen rekening gehouden met de gunstige maatschappelijke effecten van vervoer per tram, zoals minder vervuiling. Ook kunnen de kosten van vervoer per vrachtauto in de toekomst stijgen, bijvoorbeeld als milieuregels worden aangescherpt.

TNO komt tot de conclusie dat vervoer per tram hoogstens levensvatbaar zou kunnen zijn voor produkten waarbij de punctualiteit erg belangrijk is. Hierbij valt te denken aan vervoer van pakketten, post en documenten en eventueel kleding en andere goederen voor de detailhandel.

Namens CityCargo zegt Jupijn Haffmans dat hij zich geen zorgen maakt over de economische haalbaarheid van een goederentram in Amsterdam. De particuliere investeerders in CityCargo zouden zich allang hebben teruggetrokken als ze geen vertrouwen zouden hebben dat het bedrijf kan concurreren met andere vormen van transport.

CityCargo is een consortium van ingenieursbureau Grontmij en vervoersbedrijf Veolia (dat eerder opereerde onder de naam Connex). Ook Boer & Croon, een adviesbureau met nauwe banden met de gemeente Amsterdam, is bij het initiatief betrokken.

Wel is het van belang om voldoende tijd te krijgen. Aanvankelijk was er sprake van een concessie van zes jaar. Na aftrek van de voorbereidingen zou er dan slechts vier jaar overblijven om de investeringen terug te verdienen. De concessie is inmiddels verlengd tot tien jaar.

De onderneming vergt grote investeringen in trams en distributiecentra, met een afschrijvingsperiode van dertig jaar, aldus Haffmans. Een tram kost al snel anderhalf miljoen euro, berekende TNO.

Haffmans houdt er rekening mee dat een succesvolle proef in Amsterdam ook bij andere steden de koudwatervrees zal laten verdwijnen. Met Den Haag voert CityCargo inmiddels oriënterende gesprekken.

Foto: goederentram in de Laan van Meerdervoort, Den Haag, juni 1970 (www.neecke.nl). Zie ook: Goederentram 'een beetje gekkenwerk'

Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier