Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Verslaafden gaan fietsendiefstal aanpakken

20 juni 2007 - De dienst Infrastructuur en Verkeer (dIVV) werkt aan een project waarbij verslaafden en ex-gedetineerden op straat controles gaan uitvoeren om fietsendiefstallen terug te dringen. Dat meldt de gemeente naar aanleiding van het nieuwe fietsplan.

“Londen, Parijs, Barcelona, Rome en veel andere buitenlandse steden zijn jaloers op onze grote aantallen fietsen”, stelt wethouder Tjeerd Herrema. De gemeente wil zorgen dat de fiets populair blijft, want het vervoermiddel is goed voor de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de luchtkwaliteit van de stad.

Deze week presenteerde de gemeente daarom het Meerjarenbeleidsplan Fiets. De fietsverbindingen worden verbeterd, er komen meer fietsparkeerplaatsen, fietsen moet veiliger worden en het imago van de fiets moet worden opgepoetst.

Fietsendiefstal. Door middel van de AFAC, een plek waar gevonden en verwijderde fietsen worden verzameld en geregistreerd, probeert de stad fietsendiefstal aan te pakken. Deze aanpak is inmiddels door andere steden gekopieerd.

Daarnaast worden fietsenwinkels gecontroleerd, worden mensen die fietsen aanbieden op Marktplaats onderzocht en worden controles op straat uitgevoerd. Om die controleacties goedkoper te maken, wordt nu een plan ontwikkeld waarbij verslaafden en ex-gedetineerden als controleur worden ingezet. Het project moet bijdragen aan hun terugkeer in de maatschappij.

Fiets brokkenmaker? De fiets lijkt een relatief veilig vervoermiddel. Fietsers vormen 25 à 33% van de slachtoffers van verkeersongelukken, terwijl bij 37% van de verplaatsingen de fiets wordt gebruikt. “Het blijft een kwetsbare groep en elk ongeluk is er één teveel”, reageert Johanneke Helmer van de dIVV. Jaarlijks sterven er in Amsterdam vijf fietsers door een ongeluk en raken er honderden gewond.

Dat is natuurlijk ook wel een beetje hun eigen schuld, omdat veel fietsers zo rücksichtlos door het rood rijden. Althans, dat is het beeld. In werkelijkheid wordt tien procent van de fietsongevallen veroorzaakt door een fietser die door het rood rijdt. Daarnaast komt vijf procent door fietsers die in de verkeerde richting of over de trambaan rijden.

Vaker is een automobilist de oorzaak. Het gaat om afslaande auto’s die geen voorrang geven (15%), openslaande autoportieren (7%) en problemen met parkerende auto’s (10%). De gemeente komt dit najaar met een plan om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Groene golf. De verkeerslichten in Amsterdam zijn tien keer zo fietsvriendelijk als in Rotterdam, maar toch kan het beter. De gemeente wil dat verkeerslichten beter gaan reageren op fietsers die eraan komen en dat fietsers beter worden geïnformeerd over wachttijden.

Daarnaast komen er experimenten met groene golven voor fietsers en met melders die aangeven hoe hard je moet rijden om een groen licht te halen. Als de experimenten succesvol zijn, worden deze maatregelen op grotere schaal ingevoerd.

Fietslessen. In maart meldde de Fietsersbond op basis van een inventarisatie dat er in de meeste stadsdelen nog steeds wachtlijsten zijn voor fietscursussen. In het beleidsplan van de gemeente valt hierover niets te vinden, maar er wordt wel aan gewerkt, aldus Helmer.

Zo is onlangs een project uitgevoerd op het Calvijn College in west. Een knelpunt is dat het moeilijk is om voldoende vrijwilligers te vinden voor de cursussen. Helmer: “Er komt nog heel wat bij kijken, niet iedereen kan zomaar zo’n cursus geven”.

Molly Moore van de Washington Post ging onlangs naar de fietsenflat bij het Centraal Station voor een reportage over fietsparkeren. Het artikel verscheen in diverse Amerikaanse kranten.

 

Want to receive News from Amsterdam? Click here


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier