Verslaafden gaan fietsendiefstal aanpakken
20 juni 2007 - De dienst Infrastructuur en
Verkeer (dIVV) werkt aan een project waarbij verslaafden en ex-gedetineerden
op straat controles gaan uitvoeren om fietsendiefstallen terug te
dringen. Dat meldt de gemeente naar aanleiding van het nieuwe fietsplan.
“Londen, Parijs, Barcelona, Rome en veel andere buitenlandse
steden zijn jaloers op onze grote aantallen fietsen”, stelt
wethouder Tjeerd Herrema. De gemeente wil zorgen dat de fiets populair
blijft, want het vervoermiddel is goed voor de bereikbaarheid, de
leefbaarheid en de luchtkwaliteit van de stad.
Deze week presenteerde de gemeente daarom het Meerjarenbeleidsplan
Fiets. De fietsverbindingen worden verbeterd, er komen meer fietsparkeerplaatsen,
fietsen moet veiliger worden en het imago van de fiets moet worden
opgepoetst.
Fietsendiefstal. Door middel
van de AFAC, een plek waar gevonden en verwijderde fietsen worden
verzameld en geregistreerd, probeert de stad fietsendiefstal aan
te pakken. Deze aanpak is inmiddels door andere steden gekopieerd.
Daarnaast worden fietsenwinkels gecontroleerd, worden mensen die
fietsen aanbieden op Marktplaats onderzocht en worden controles
op straat uitgevoerd. Om die controleacties goedkoper te maken,
wordt nu een plan ontwikkeld waarbij verslaafden en ex-gedetineerden
als controleur worden ingezet. Het project moet bijdragen aan hun
terugkeer in de maatschappij.
Fiets brokkenmaker? De fiets
lijkt een relatief veilig vervoermiddel. Fietsers vormen 25 à
33% van de slachtoffers van verkeersongelukken, terwijl bij 37%
van de verplaatsingen de fiets wordt gebruikt. “Het blijft
een kwetsbare groep en elk ongeluk is er één teveel”,
reageert Johanneke Helmer van de dIVV. Jaarlijks sterven er in Amsterdam
vijf fietsers door een ongeluk en raken er honderden gewond.
Dat is natuurlijk ook wel een beetje hun eigen schuld, omdat veel
fietsers zo rücksichtlos door het rood rijden. Althans, dat
is het beeld. In werkelijkheid wordt tien procent van de fietsongevallen
veroorzaakt door een fietser die door het rood rijdt. Daarnaast
komt vijf procent door fietsers die in de verkeerde richting of
over de trambaan rijden.
Vaker is een automobilist de oorzaak. Het gaat om afslaande auto’s
die geen voorrang geven (15%), openslaande autoportieren (7%) en
problemen met parkerende auto’s (10%). De gemeente komt dit
najaar met een plan om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Groene golf. De verkeerslichten
in Amsterdam zijn tien keer zo fietsvriendelijk als in Rotterdam,
maar toch kan het beter. De gemeente wil dat verkeerslichten beter
gaan reageren op fietsers die eraan komen en dat fietsers beter
worden geïnformeerd over wachttijden.
Daarnaast komen er experimenten met groene golven voor fietsers
en met melders die aangeven hoe hard je moet rijden om een groen
licht te halen. Als de experimenten succesvol zijn, worden deze
maatregelen op grotere schaal ingevoerd.
Fietslessen. In maart meldde
de Fietsersbond op basis van een inventarisatie dat er in
de meeste stadsdelen nog steeds wachtlijsten zijn voor fietscursussen.
In het beleidsplan van de gemeente valt hierover niets te vinden,
maar er wordt wel aan gewerkt, aldus Helmer.
Zo is onlangs een project uitgevoerd op het Calvijn College in
west. Een knelpunt is dat het moeilijk is om voldoende vrijwilligers
te vinden voor de cursussen. Helmer: “Er komt nog heel wat
bij kijken, niet iedereen kan zomaar zo’n cursus geven”.
Molly Moore van de Washington Post ging onlangs naar de fietsenflat
bij het Centraal Station voor een reportage over fietsparkeren.
Het artikel
verscheen in diverse Amerikaanse kranten.
Want to receive News from Amsterdam?
Click here
|