Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

OPINIE

Goederentram kan toeristen trekken

14 mei 2007 - Moet Amsterdam iets doen aan de toeristische gettovorming? Enkele gedachten van een buitenstaander in Praag, een stad die gebukt gaat onder het toerisme.

Het toerisme in zijn huidige vorm moet drastisch veranderen. Dit betekent dat vliegreizen worden vervangen door treinen (of schoon vervoer over het water), of niets. Ik zou het fantastisch vinden als er een campagne voor Amsterdam werd gevoerd in de trant van ‘Bezoek onze stad, maar wel per trein... tenzij je een nat pak wilt’ met een verwijzing naar de stijging van de zeespiegel. Maar ik moet het nog zien. Het gaat natuurlijk niet alleen om vervoermiddelen: men zou een stad niet moeten bezoeken, maar er moeten verblijven.

Praag wordt in het centrum ook overspoeld door toeristen en zelfs sommige toeristen vinden het niet leuk meer. Ik ben het er natuurlijk mee eens dat het goed is om een mix van mensen te hebben, dat is beter dan een soort Boheems Disneyland in ons geval. Of een ‘winkelcentrum met grachten’, zoals iemand Amsterdam ooit beschreef.

Een verschijnsel waar recent enige aandacht aan wordt besteed in de marketing is het industriële en technische erfgoed van Praag. Wat Amsterdam betreft, Europese trams zijn erg aantrekkelijk voor toeristen - de recente forse toename in het gebruik van het openbaar vervoer in Amerika kan grotendeels worden toegeschreven aan nieuwe light rail en tramverbindingen - dus ik denk dat de goederentram als die van start gaat voor veel mensen erg interessant kan zijn.

Een ander voorbeeld is een programma van het Tsjechisch verkeersbureau en het Ministerie van Lokale Ontwikkeling, dat toerisme stimuleert buiten de hoofdstad - de website kudyznudy.cz (‘ontsnap aan de verveling’) is in het Tsjechisch, maar je kan zien dat er relatief weinig nadruk wordt gelegd op Praag.

Schiphol is een gigantische veroorzaker van klimaatverandering, maar misschien kan hier een voorlichtingsprogramma - ook op arriverende vluchten - worden opgezet dat aandacht besteedt aan de fietsbel. Bijvoorbeeld een film die in vliegtuigen en op het vliegveld wordt vertoond - en op stations en wellicht in treinen, hoewel veel mensen die op deze manier aankomen waarschijnlijk beter bekend zijn met de fiets als vervoermiddel - waarin de fietsbel wordt behandeld in verband met veiligheid en als symbool van de Nederlandse fietscultuur.

Ideaal gesproken zou de burgemeester de hoofdrol moeten spelen. Aan het begin van de film zou hij zijn fietsbel kunnen gebruiken om een wandelende toerist te waarschuwen en aan het einde zouden een paar toeristen hetzelfde bij hem kunnen doen.

Todd Edelman
Directeur, Green Idea Factory

Afbeelding: Škoda 14 tram in Praag (foto Wikipedia). Nb. dit is geen goederentram!

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier


Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier