Nieuws uit Amsterdam


Naar de voorpagina

11/2 Juristen willen in Oudemanhuispoort blijven

8/2 Burgemeester-portret

8/2 Websites voor sociale cohesie

7/2 Spreiding toerisme verloopt moeizaam

7/2 Stadsdelen: Dan kan je maar beter een kerel zijn

6/2 Zuideramstel opent kantoor op sabbat

5/2 De waarheid over integratie

4/2 Wilders heeft weinig aanhang in Amsterdam

3/2 Elite zet zich in voor de eigen buurt

2/2 Johnnie Walker ontwijkt belasting in Amsterdam

1/2 Ook Rotterdam sleutelt aan deelraden

31/1 Houten roeiboten verdwijnen van Amstel

31/1 ZeeburgTV van start

27/1 Actie tegen bonuskaart

27/1 Enkelen kuchten nog, doch dit was aanstellerij

27/1 Chrisis in de Baarsjes

26/1 Jongeren positief over stadsdelen

24/1 Actievoerders roepen op tot Carmel- en Jaffaboycot

24/1 PvdA-leden verwerpen plan stadsdelen

23/1 KLM reageert op crisis met nieuw uniform

23/1 Stadsdeelkantoor niet gekraakt

21/1 Voeg stadsdelen samen

20/1 Sluiten Vrankrijk niet nodig geweest

20/1 Schoonmakers verwelkomen nieuwe Schipholdirecteur

18/1 Palestina in het Joods Historisch Museum

18/1 Hoe groot moet een stadsdeel zijn?

16/1 PvdA Oost tegen halvering stadsdelen

16/1 Commissie: 7 stadsdelen in 2010

15/1 Militairen mogen toch naar Afghanistandebat

15/1 Arrestatie dankzij lokfiets

14/1 Youth for Christ adverteert opnieuw

13/1 Schilderijen van de Zuidas

13/1 Opnieuw problemen rond Youth for Christ

11/1 Vraagtekens bij initiatief sociale cohesie

10/1 Halvering stadsdelen in 2010

10/1 Zuidas: Men heeft het gevoel dat we losers zijn

9/1 IJspret - maar niet voor iedereen

9/1 Fraude met supermarktzegels verijdeld

9/1 I Amsterdam moet exclusief blijven

8/1 Gebruik consequent de term Apartheid

8/1 Nog geen StadsKiosk in Amsterdam

7/1 Sneeuw

7/1 Elatik gaat Zeeburg besturen

7/1 Directeuren diensten terug naar werkvloer

4/1 Politie: maak foto van rare mensen

3/1 Gazademonstratie bekritiseert politiek

1/1 Duizenden protesteren zaterdag tegen aanval op Gaza

1/1 Raadslid Mustapha Laboui neemt afscheid

 

 

Archief 2008

Archief 2007

Archief 2006

Archief 2005

 

Snel proef met goederentram

24 november 2006 – Het college heeft voorwaarden geformuleerd voor goederenvervoer per tram. Het bedrijf CityCargo wil uiterlijk begin januari starten met een proef met aangepaste GVB-trams op het traject Cornelis Lelylaan – Amstelveenseweg – Stadionweg.

Het bedrijf wil in 2012 goederentrams op grote schaal ingevoerd hebben. Dit moet leiden tot 2.500 minder vrachtwagens in het gebied binnen de ring, waardoor ook een deel van de 1.800 parkeerplaatsen voor vrachtwagens kan verdwijnen.

De aanblik van de stad zal een stuk rustiger worden en de veiligheid voor fietsers zal verbeteren, zo verwacht Peter Hendriks van CityCargo. Het terugdringen van de vrachtauto’s moet ook leiden tot minder files en schonere lucht. De gemeente rekent op een afname van 15% van het fijnstof in de lucht.

Het college stelt als voorwaarde dat een proef met goederentrams niet ten koste mag gaan van het personenvervoer met de tram. De goederentrams mogen verder alleen tussen 7.00 en 23.00 uur rijden. CityCargo kan hier goed mee uit de voeten, aldus Hendriks. De raad moet nog akkoord gaan met de voorwaarden, maar volgens Hendriks zijn raadsleden enthousiast.

De trams zullen alleen rustige trambanen gebruiken. Stoppen doen ze alleen op stukken ‘dood spoor’ die normaal gesproken niet worden gebruikt door personentrams. Er komt extra ruimte op de trambanen door de aanleg van de Noord/Zuidlijn en doordat in de toekomst alleen taxi’s met een kwaliteitskeurmerk nog op de trambaan mogen rijden.

CityCargo wil eind december of begin januari met een proef starten in Amsterdam West. Daarvoor worden trams van het GVB gehuurd, die enigszins worden aangepast. In de toekomst wil het bedrijf zijn eigen trams bouwen en ook vanuit Noord, Oost en Zuid de stad in gaan rijden.

Men verwacht dat het concept vooral interessant zal zijn voor vervoerders en verladers, die nu veel tijd kwijt zijn om met hun auto’s de stad in en uit te rijden. Daarnaast is er wellicht belangstelling bij bedrijven als Heineken, die graag hun naam verbinden aan vernieuwende concepten met een positief imago.

Het is voor het eerst dat goederenvervoer per tram op deze manier wordt uitgeprobeerd. Er is wel ervaring opgedaan met de bevoorrading van een Volkswagenfabriek in Dresden en met het ophalen van huisvuil in Zürich, maar daarbij is de opzet veel minder complex.

 

Nieuws uit Amsterdam ontvangen? Klik hier

 

Dit is de oude website. Nieuwe berichten vindt u hier